keskiviikko 16. tammikuuta 2013

Ensimmäinen kerta

Ensimmäisellä kudonnan tunnilta jäi erityisesti mieleen kiva suunnittelutapa, jota kokeilimme, eli kuuntelimme laulua ja maalasimme tai piirsimme sen pohjalta raidoitusta (ks. kuva). Omaan raidoitukseeni värit tarttuivat laulun sanoista ja raitojen rytmi musiikin rytmistä. Suunnittelutapa sopi minulle hyvin, sillä se tuntui mukavalle ja oli samalla rentouttavaa.

Tällä kerralla opin esimerkiksi, mitä eroa on poppanalla ja tavallisella kuteella (poppana on vinoon leikattu eli siitä tulee joustavampaa ja tiiviimpää) sekä hauskan sanonnan perinteisen maton raidoista: kyynärä pohjaa ja kortteli raitaa. Minun on ehkä pakko mennä kotiin mittailemaan mummon kutomia mattoja, onko ne perinteisiä vai jotakin aivan muuta. :)

Tunnilla käytimme oppimisen tukena tabletteja, minkä koin yllättävän hyödylliseksi. Sen avulla oli helpompi nähdä ja sai kiinnittää rauhassa enemmän huomiota niihin kohtiin ja kuviin, jotka tuntuivat itsestä mielenkiintoisilta. Tuli mieleen, että tabletit olisivat tosi käytännöllisiä myös esimerkiksi tämän kevään vaatetuksen kurssilla, kun pitää ehkä piirtää oma peruskaava oikeaan kokoon, enkä minä ainakaan muista kaikkia vaiheita ulkoa. Tabletilla saisi selata ohjeita rauhassa omaan tahtiin.

Ensimmäinen kudonnan tunti inspiroi minua niin, että aloin jo samana iltana repiä itselleni matonkuteita. Nyt minulle alkaa hahmottua, miksi mummo leikkeli matonkuteita niin usein, sillä niiden repiminenkin on yllättävän hidasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti